Geschiedenis Green Warrior

Ongeveer 4 jaar geleden bouwde Robert van Laar een racetrekkertje. Dit was een gazonmaaier met een opgevoerd Honda motorblok erin. Toen deze tractor af was en het goed bleef doen werd het saai want er viel niets meer te sleutelen. Daarom besloot hij een ander motorblok in het trekkertje te gaan bouwen. Een nog zwaarder en sneller motorblok van een Yamaha XJ650. Na een motorblok gekocht te hebben en van alles geprobeerd te hebben bleek dat dit blok niet in het bestaande trekkertje paste. Daarom besloot Robert om een eigen tractor te bouwen waar dit blok wel op kon. Dit werd het begin van de allereerste zelfgebouwde tractor van Robert.

 

Na een goed jaar bouwen was de tractor klaar om te gaan rijden. Ondertussen had Robert het idee gekregen om mee te gaan doen in de Light Compact Diesel klasse bij de NTTO als tractorpuller. Uiteindelijk bleek dat de tractor dusdanig niet aan de reglementen voldeed dat hij niet mee kon doen. Toch wilde Robert meedoen in deze klasse en daarom besloot hij nog een andere tractor te bouwen, de huidige Green Warrior.

 

Robert kocht een frame van een oude mini-unlimited tractorpuller en ging hierop verder borduren om een tractor te maken die wel aan de eisen voldeed. De keus van motor is een lang overwogen keuze. Er vielen enorm veel motoren af omdat het motorblok aan veel eisen moest voldoen. Robert besloot om voor een ander motorblok te kiezen dan alle andere deelnemers in zijn klasse, namelijk een Mercedes 2 liter Diesel. Na vervolgens weer een goed jaar gebouwd te hebben stond er dan toch het uiteindelijke resultaat, de Green Warrior.

De naam van de tractor is ook een stukje denkwerk geweest. Als Deutz-Fahr fan moest de tractor zeker groen worden. Maar er kwam een nieuwe versie uit van het uiterlijk van bepaalde Deutz-Fahr tractoren namelijk de Warrior. Deze naam besloot Robert te combineren met het uiterlijk van het origineel en daarmee kwam hij op Green Warrior. Het logo is ontworpen door Miquel, een oud-collega van Robert.